Usability vs. Persuasive design


Selvom dette speciale blev skrevet - sammen med en god medstuderende - tilbage i 2007 på IT-Universitetet, mener jeg nu stadigvæk, at både teorien og resultatet af testen kan bruges endnu.

Men prøv og læse indledningen. Hvis ud kan li' det, så kan jeg fortælle dig, at resten gerne skulle komme på løbende.

Hvis du har en kommentar, bemærkning eller spørgsmål til det du læser, så hold den ikke for dig selv. Kontakt mig på Twitter, så tager vi dialogen derfra.
Ifølge Danmarks Statistik har 66% af den danske befolkning, der har været på nettet indenfor den seneste måned også benyttet nettet til at købe varer eller tjenesteydelser. Denne tendens er stigende, ikke blot i Danmark men også på verdensplan.

At bruge internettet som salgskanal kræver ofte også, at man annoncerer for at opnå et salg. En meget benyttet annonceringsform i dag er Google Adwords, hvor det er muligt at ramme målgruppen ud fra det/de søgeord vedkomne bruger i en søgning på Google. Når de besøgende så klikker på annoncen, har annoncøren mulighed for at dirigere dem hen til den landing page, der passer til annoncen.

En landing page er den første side de besøgende ser, når de besøger et website. For de fleste website vil det være deres forside, også kaldet homepage. En homepage understøtter dog ikke nødvendigvis kommunikationen og salget i sig selv. For at opnå den bedst mulige ROI (Return of Investment), bør man overveje, hvilken indgangsvinkel man har til websitet.

Dette afsluttende projekt har til hensigt at finde ud af, hvordan en landing page opbygget efter henholdsvis de klassiske usability principper og principperne bag persuasive design kan have indflydelse på de besøgendes adfærd, når de handler på nettet.

For kort at sætte rammerne op omkring klassisk usability og persuasive design, kan man som hovedtræk sige, at de klassiske usability principper bygger på at hjælpe den besøgende bedst muligt. Dette gøres blandt andet ved at benytte gestaltlovene til at opdele siden logisk i eksempelvis navigation og indhold. Er der tale om et salgssite, skal varens navn, beskrivelse og pris tydeligt fremgå sammen med et godt billede af produktet.

Et website opbygget efter principperne bag persuasive design tager også sit udgangspunkt i en klassisk opbygning. Forskellen er dog, at man kender den besøgendes mål. Dermed er det muligt at hjælpe og motivere den besøgende bedst muligt til at gennemføre sin handling.

Nedenstående eksempel er hentet på nettet og viser hvordan et klassisk opbygget web design og et motiverende opbygget web design forsøger at sælge nøjagtig det samme produkt – Bogen ”Harry Potter and the Deathly Hallows” – til nøjagtig den samme pris.


Illustration 1. Arnold Busck Internetboghandel benytter klassisk usability til opbygning
af deres website. Titlen på bogen er noget større end selve brødteksten. Billedet af
bogen er tydeligt, og er sat godt op i forhold til teksten. Prisen fremgår også,
og inddelingen på siden gør det nemt for de besøgende at lægge varen i
indkøbskurven.




Illustration 2. Saxo.dk forsøger at sælge bogen ved at have en indgangsvinkel på
deres website, der benytter sig af nogle af principperne fra persuasive design. De
besøgende bliver mødt med tre beløb. Normalpris, den pris man skal betale netop nu
og hvor stor besparelsen er, både i kroner og procent.


For at komme i gang med dette speciale, har vi via vores netværk, fået kontakt til virksomheden Think Unlimited, som via websitet Condom-Company.dk (herefter CC) sælger kondomer på nettet. CC benytter sig allerede i dag af annoncering via Google Adwords.

Vi har fået lov til at teste forskellige landing page på en række udvalgte søgeord og via den vej indsamle data fra den virkelige verden, som vi forhåbentlig kan bruge til at besvare om en landing page opbygget efter henholdsvis de klassiske usability principper og principperne bag persuasive design har indflydelse på de besøgendes adfærd, når de handler på nettet.



Illustration 3. Homepage på condom-company.dk




Spørgsmål eller kommentarer
» Kontakt mig via Twitter

» Læs her hvad jeg skriver på Twitter
Online tools:
» Postnumre i Danmark
» Konverter tekst til HTML
» Lixberegner
» Generering af Metatags
Se også:
» Kalender for 2017
» Usability vs. Persuasive design
» Eksempler på HTML5
» San Francisco 2009